Reviews

Bumblebeez speelt… Watergate

Review
Speluitleg
Review

Watergate heeft al een paar mooie prijzen gewonnen, waaronder “Golden Geek Best 2 player boardgame” en heeft op boardgamegeek een mooie score van boven de 8. Dat verdient dit spel ook echt. Het spel zit goed in elkaar en het thema is door het hele spel goed doorgetrokken. Eén van de dingen die ik er leuk aan vind, is dat beide spelers een verschillend doel hebben om te kunnen winnen. Het “trouwtrekken” om de speelstukken blijft iedere keer weer spannend. Er zit weinig geluksfactor in dit spel. Wel veel strategie. Welke speelstukken zijn voor mij het belangrijkst om te winnen? Welk speelstuk wil ik zeker niet dat de andere speler te pakken krijgt? En daarvoor heb je iedere ronde maar 4 of 5 kaarten. Daarnaast krijg je ook nog een stukje geschiedenis les erbij.

Wat ons betreft zeker één van de betere 2 spelerspellen van dit moment.

Er is een demoversie van dit spel in onze winkel aanwezig, dus wil je het zelf uitproberen? Kom gezellig langs!

Heb je na het lezen van deze review zin gekregen om het spel te spelen? Klik hier om het spel te bestellen.

Speluitleg

Watergate is een spel voor 2 spelers vanaf 12 jaar. Je bent er 30 tot 60 minuten zoet mee. Watergate is uitgegeven door White Goblin Games.

Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van het Watergate-schandaal. Dit spel is daar op gebaseerd. Weet je niet precies wat dit schandaal inhield? Geeft helemaal niets. Als je het wil weten, staat er een uitleg met de gebeurtenissen achterin de spelregels. Door Watergate moest president Nixon aftreden. Dat zou in dit spel weleens anders kunnen aflopen.

In Watergate speelt één van de spelers Nixon. De andere speler speelt de eindredacteur van een krant. Iedere speler heeft een ander doel om het spel te winnen.

Bepaal aan het begin van het spel wie Nixon speelt en wie de eindredacteur. Het spelbord wordt zo neergelegd dat de eindredacteur het bord goed ziet en Nixon het bord op zijn kop ziet. Iedere speler krijgt zijn of haar eigen deck met kaarten. Daarnaast legt iedere speler zijn termijnkaart naast het spelbord. De initiatiefkaart wordt naast de 0 van het onderzoeksspoor gelegd. De eindredacteur heeft aan het begin van het spel het initiatief. De initiatiefschijf en de termijnschijf leg je op de 0 op het onderzoeksspoor. De fotofiches worden klaargelegd en de bewijsfiches stop je in de zak.

Elke ronde bestaat uit 3 fasen:

  • Beginfase
  • Kaartfase
  • Evaluatiefase

In de beginfase pakken de spelers 4 of 5 kaarten van hun trekstapel. Het aantal ligt aan wie het initiatief heeft. Degene die dat heeft pakt 5 kaarten. De andere speler 4. Nixon trekt daarnaast nog 3 bewijsfiches uit de zak en bekijkt deze. Daarna worden de fiches gesloten op 0 op het onderzoeksspoor gelegd.

In de kaartfase gaan de spelers om de beurt een kaart spelen. Beginnend met de speler die het initiatief heeft. Een kaart geeft je twee opties. Links boven op de kaart staat een waarde. Gebruik je deze optie van de kaart, dan mag je de initiatiefschijf, de termijnschijf of een bewijsfiche met de overeenkomende kleur verplaatsen. Je mag deze evenveel stappen verplaatsen als de waarde op de kaart. Je verplaatst het gekozen speelstuk naar je toe op het onderzoeksspoor. Als 1 van de speelstukken veld 5 op het onderzoeksspoor bereikt, dan win je dit speelstuk. Gebeurt dit met de initiatiefschijf, dan draait het initiatief naar de winnende speler toe. Gebeurt dit met een termijnschijf, dan plaats je die op je termijnkaart.

Daarnaast vind je onderop de kaart het actiegedeelte. Kies je ervoor om dit deel van de kaart te spelen, dan voer je direct de actie uit die op de kaart staat aangegeven. Er zijn verschillende soorten acties. Dit kunnen gebeurtenissen zijn, Nixon heeft samenzweerders als helpers en de journalisten helpen de eindredacteur.

Als alle kaarten zijn gespeeld, begint de evaluatiefase. Nu wordt er naar het onderzoeksspoor gekeken. Aan wiens kant ligt de initiatiefschijf? Deze speler heeft het initiatief in de volgende ronde. Aan welke kant ligt de termijnschijf? De speler die deze heeft, legt hem op zijn termijnkaart. Als er bewijsfiches zijn die nog op 0 liggen, dan gaan deze terug in de zak. De bewijsfiches die door de eindredacteur worden gewonnen, worden door hem open op het spelbord gelegd. De bewijsfiches die door Nixon worden gewonnen, worden gesloten op het spelbord gelegd.

Voor de nieuwe ronde worden de initiatiefschijf, een nieuwe termijnschijf en 3 nieuwe bewijsfiches op 0 op het onderzoeksspoor gelegd.

Het spel eindigt als:

  • Nixon 5 termijnschijven heeft verzameld. Nixon wint.
  • De eindredacteur wint als er minstens 2 informanten op het spelbord verbonden zijn met Nixon. Dit doet de eindredacteur door het plaatsen van bewijsfiches. Nixon kan de verbindingen proberen te blokkeren met gesloten bewijsfiches.

Related posts

preloader