Reviews

Bumblebeez speelt… Hadara

Hadara is een mooi, kleurrijk spel. De spelonderdelen zijn van prima kwaliteit. Het spelmechanisme zit goed in elkaar. Vooral Fase B van iedere ronde vind ik heel leuk, omdat je hier andere spelers goed dwars kunt zitten door kaarten voor hun neus weg te halen. Je bent verder wel veel met je eigen bord bezig. Het spel deed me eg denken aan 7 Wonders, maar heeft toch weer genoeg eigen mechanismen om het weer heel anders te maken. Hadara lijkt in eerste instantie best een ingewikkeld spel, door de vele spelonderdelen. Maar eenmaal aan het spelen, wijst het spel zichzelf en gaat het al snel vlot. De strategische keuzes die je moet maken, maakt het spel ook interessant voor meer ervaren spelers.

Wat ons betreft is Hadara een heel leuk spel en een aanrader voor fans van spellen zoals 7 Wonders.

Er is een demoversie van dit spel in onze winkel aanwezig, dus wil je het zelf uitproberen? Kom gezellig langs!

Heb je na het lezen van deze review zin gekregen om het spel te spelen? Klik hier om het spel te bestellen.

 

Hadara is uitgegeven door 999 Games. Het is een spel voor 2 tot 5 personen vanaf 10 jaar. Je bent er ongeveer 45 tot 60 minuten zoet mee.

In Hadara ga je jouw nederzetting opbouwen tot een hoogcultuur. Je hebt hier drie tijdperken de tijd voor.

Het vijfzijdige speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Met daarop de kaarten gesorteerd per kleur. Voor de eerste ronde gebruik je de kaarten van tijdperk I. Leg per speler twee kaarten op iedere kleur. Iedere speler krijgt een spelersbord en de bijbehorende fiches en tokens. Op het spelersbord zie je vier scoresporen: het inkomstenspoor (geel), het militaire spoor (rood), het cultuurspoor (blauw) en het voedselspoor (groen). Deze kleuren vind je ook terug op het speelbord. Op het speelbord vind je ook nog de kleur (kaarten) paars. Naast het bord leg je de munten klaar en de kolonies.

Iedere speler krijgt nu een startkaart. Hierop vind je een cijfer. De speler met het laagste cijfer mag ronde 1 beginnen. Daarnaast zie je op deze kaart het aantal muntjes wat je aan het begin krijgt en voor ieder scorespoor jouw beginstand.

Hadara wordt gespeeld in drie tijdperken (rondes). Een ronde bestaat uit twee fases: A en B. Aan het begin van fase A mag de startspeler het rad instellen op de kleur waar hij of zij wil beginnen. Iedere speler trekt nu twee kaarten van de stapel waar de afbeelding op het rad bij staat die overeenkomt met de afbeelding op zijn/haar spelersbord. Van deze twee kaarten leg je er één open op de aflegstapel op het spelbord. De andere kaart kun je kopen en onder je spelersbord leggen of verkopen aan de bank voor muntjes. Het rad op het spelbord draait een stap verder en alle spelers pakken weer twee kaarten. Zo speel je verder en koop of verkoop je kaarten tot alle stapels leeg zijn. De acties die op de kaarten staan, voer je meteen uit. In de meeste gevallen houdt dit in dat je op één of meer van de scoresporen vooruit gaat. De paarse kaarten hebben ook andere acties. Nu gaan alle spelers de sporen af:

Je krijgt muntjes als inkomen van het gele spoor. Het rode spoor geeft aan of je een kolonie kunt nemen en zo ja welke. Het blauwe spoor geeft aan of je een borstbeeld kunt maken en zo ja welke. Het groene spoor doet nu nog niets. Op je spelersbord zie je aan de linkerkant een blauw vlak met daarin 4 open vakjes. Als je ver genoeg gevorderd bent op het blauwe spoor, kun je hier een borstbeeld bouwen. Iedere speler heeft 8 tokens in 4 kleuren. Deze kleuren komen overeen met de scoresporen. Bedenk dus goed welke token je waar wilt plaatsen voor een optimale score.

Nu begint fase B. De startspeler mag als eerste één van de openliggende kaarten op het spelbord kiezen. Hij of zij mag deze kopen en bij zijn andere kaarten leggen of verkopen voor muntjes. Hier heb je dus een mooie kans om de tegenspelers dwars te zitten. Ook al kun je zelf die goede kaart niet betalen, door hem te verkopen, krijgen de andere spelers hem ook niet. Alle spelers komen om de beurt aan de beurt om een kaart te kopen of verkopen. Zo ga je door tot alle kaarten op zijn. Net als in fase A wordt er nu weer naar alle sporen gekeken: geel voor inkomsten, rood voor kolonies en blauw voor borstbeelden. Deze keer wordt het groene spoor ook bekeken. Je moet natuurlijk wel al je onderdanen eten kunnen geven. Tel daarvoor het aantal kaarten dat je hebt liggen. Heb je hetzelfde aantal of meer op je groene spoor? Dan kun je iedereen voeden. Heb je minder op je groene spoor dan het aantal kaarten wat je hebt liggen? Dan kun je niet iedereen voeden en zul je kaarten af moeten leggen tot je wel genoeg hebt voor iedereen. De kaart(en) die je aflegt, verwerk je ook weer op je scoresporen.

Aan het eind van fase B mag je ook nog zilveren of gouden zegels kopen. Bij de zilveren zegels gebruik je, net als bij de borstbeelden de gekleurde tokens om deze te activeren. Hier is het dus ook weer van belang dat je goed bedenkt welke kleur je hier neerlegt. De gouden zegels zijn algemeen. Deze geven 7 overwinningspunten per set van vijf kaarten in alle kleuren die je hebt aan het eind van het spel. Hiermee is tijdperk I afgelopen en ga je verder met tijdperk II en III. Deze tijdperken speel je op dezelfde manier. Je zult alleen wel merken dat de kaarten steeds duurder worden.

Na tijdperk III is het spel afgelopen en tel je de punten. Je krijgt punten voor:

– de Kolonies die je hebt verzameld

– Borstbeelden

– Zilveren zegels

– Gouden zegels

– kaarten onder je spelersbord

– geld wat je nog over hebt

De speler met de meeste punten wint Hadara.

 

Related posts

preloader