Reviews

Bumblebeez speelt… Het verlaten station

Na het succes van Het verboden eiland en De vergeten stad, moest Het verlaten station wel iets waarmaken. Dat doet het spel naar onze mening zeker. Het is heel mooi gemaakt, het thema is heel mooi doorgevoerd en het is zeker niet zomaar te winnen. We zijn al op bijna alle manieren door het spel verslagen. (We hebben alleen nog niemand achter gelaten. Dat zouden we natuurlijk ook nooit doen als coöperatief). Het gaat ons zeker ook lukken om het spel te verslaan en de raket op te laten stijgen!

Er is een demoversie van dit spel in onze winkel aanwezig, dus wil je het zelf uitproberen? Kom gezellig langs!

Heb je na het lezen van deze review zin gekregen om het spel te spelen? Klik hier om het spel te bestellen.

Het verlaten station is een coöperatief spel, uitgegeven door White Goblin Games. Het is een spel voor 2 tot 5 spelers vanaf 10 jaar. Je bent er ongeveer een uur mee zoet.

Het verlaten station is het derde spel in de reeks. Eerder verschenen al Het verboden eiland en De vergeten stad.

De spelers bevinden zich op 7000 meter hoogte. In de mist zie je een raket verschijnen. Lukt het je alle onderdelen te plaatsen en de raket laten opstijgen? Je wordt daarbij tegengewerkt door een zwaar onweer en windvlagen. Gaat het lukken om de raket te laten opstijgen voor iemand van het eiland wordt geblazen of geraakt wordt door de bliksem?

Het spel begint met alleen de starttegel in het midden van de tafel. Hierop zie je een windroos, de landplaats waar alle spelers het spel beginnen en twee tegels met daarop het begin van de verbindingen. Afhankelijk van het aantal spelers, wordt op de onweermeter bepaald hoeveel onweerkaarten er gepakt moeten worden. De spelers kiezen nu de moeilijkheidsgraad van het spel. Er zijn vier niveaus: beginner, normaal, gevorderd en legendarisch. De avonturierkaarten worden geschud en uitgedeeld aan de spelers. Iedere avonturier heeft zijn eigen speciale eigenschap die voordeel op kan leveren voor de hele groep. Verder zie je op de kaart twee niveau lijnen. Hierop geef je aan hoeveel touwkracht en levenspunten je hebt.

De speler die aan de beurt is voert maximaal vier acties uit en pakt daarna zoveel onweerskaarten als de kracht van het onweer.

De acties waar je uit kunt kiezen zijn:

– Verplaatsen: Je mag je pion naar een aangrenzende tegel verplaatsen voor één actie. Je mag hierbij alleen horizontaal of verticaal en je kunt niet door wolken lopen. Je mag voor één actie ook gebruik maken van teleportatie.

– Verkennen: Je trekt de bovenste tegel van de stapel en legt deze open voor je neer. Je mag maximaal drie tegels voor je op tafel hebben liggen.

– Ontdekken: Je mag nu één van de tegels die je voor je hebt liggen aansluiten aan het veld op tafel. Ten minste één koperdraad moet aansluiten. Je mag geen wolken aan elkaar leggen. Als je met het aanleggen een kleine condensator (gele cirkel), een grote condensator (groene cirkel) of het lanceerplatform (rode cirkel) compleet maakt, mag je deze uit de voorraad op de cirkel plaatsen.

Als er op de tegel die je plaatst een symbool staat, voer je deze actie meteen uit. Er zijn vijf verschillende symbolen: Bliksemafleider (hier plaats je een bliksemafleider), Teleporteerplatform (van deze tegel kun je verplaatsen naar een andere tegel met teleporteerplatform), Tandwiel (pak een uitrustingskaart), Windscherm (beschermt je tegen een windvlaag) en Kooi van Farady (beschermt je tegen elektriciteit).

– Verbinden: Je mag een fysieke draad plaatsen om een onderdeel op jouw tegel met een ander onderdeel te verbinden.

Na het uitvoeren van de acties, moet je zoveel onweerskaarten strekken als de onweermeter aangeeft. Handel deze kaarten één voor één af. De kaarten:

– De bliksem slaat in! De bliksemafleiders worden geraakt. Iedereen die bij een bliksemafleider staat of op een tegel die in verbinding staat via de koperen draden verliest nu één levenspunt.

– De wind draait. Draai de windroos op de starttegel in de richting die de kaart aangeeft.

– Windvlaag. Alle pionnen verplaatsen één tegel in de richting die de windroos aangeeft. Kom je hierdoor naast de tegels terecht? Dan verlies je één niveau op je touwkrachtspor.

– Het onweer neemt toe. De aanwijzer op de onweersmeter gaat één stap omhoog. Alle afgelegde onweerskaarten worden weer geschud met de trekstapel.

De groep kan het spel maar op één manier winnen. Als het circuit helemaal klaar is, op één verbinding na, moeten alle spelers ervoor zorgen dat ze op het lanceerplatform komen. Als de laatste draad geplaatst wordt, wordt de raket gelanceerd en winnen de spelers het spel.

Het spel kan op vier manieren worden verloren:

  1. Geëlektrocuteerd. Eén van de spelers bereikt het doodshoofd op het levenspuntenspoor.
  2. Vallen. Eén van de spelers bereikt het doodshoofd op het touwkrachtenspoor.
  3. Weggeblazen. De onweersmeter bereikt het doodshoofd.
  4. Achtergelaten. Als de raket wordt gelanceerd voordat alle spelers zich op het lanceerplatform bevinden.

 

Related posts

preloader