Reviews

Bumblebeez speelt… Targi

Targi is een mooi, tactisch spel waarin het thema zeer goed is doorgevoerd. Het spel is niet moeilijk om te leren, maar blijft leuk hoe vaak je het ook speelt. Je tactiek is erg belangrijk, maar je bent toch afhankelijk van de keuzes van je tegenstander en welke stam- en handelswarenkaarten er op tafel komen. Je kunt je tegenstander goed dwarszitten door je pionnen strategisch te plaatsen. 

Dit spel zal bij ons zeker vaak op tafel komen!

Er is een demoversie van dit spel in onze winkel aanwezig, dus wil je het zelf uitproberen? Kom gezellig langs!

Heb je na het lezen van deze review zin gekregen om het spel te spelen? Klik hier om het spel te bestellen.

Targi is een tactisch spel voor twee personen vanaf 12 jaar. Je bent er ongeveer een uur mee bezig. Targi is uitgegeven door White Goblin Games.

In Targi heb je de leiding over een Toearegstam. Deze stammen handelen in dadels, zout en pepers. Het doel is om overwinningspunten te verzamelen door te handelen en daarmee stamkaarten te verdienen.

Aan het begin van het spel leg je eerst de 16 randkaarten in een vierkant van 5 bij 5. De kaarten zijn genummerd. Je kunt kiezen voor de zijde met symbolen of de zijde met de omschrijving. Speel je het spel voor het eerst? Neem dan de zijde met de omschrijving. De symbolen spreken voor zich, dus heb je het spel door, dan kun je die zijde gebruiken. Naast het speelveld komen de handelswarenkaarten en de stamkaarten. Nu kun je het gebied binnen de randkaarten opvullen met om en om een handelswarenkaart en een stamkaart. Plaats de rover op veld 1. Ieder speler krijgt 3 targi-pionnen, 2 stamstenen, 2 dadels, 2 zout, 2 peper, 1 goud en 2 overwinningpunten.

De startspeler zet nu als eerste een targi-pion op één van de randkaarten. Dit mag niet de randkaart met de rover zijn. Daarna plaatst de andere speler een targi-pion. Dit mag ook niet op de randkaart met de rover zijn en niet recht tegenover een targi-pion van de andere speler zijn. Als alle targi-pionnen geplaatst zijn, worden de stamstenen op de snijpunten geplaatst.

Nu mag de startspeler alle acties uitvoeren waarop hij/zij targi-pionnen en stamstenen heeft staan. Je mag zelf kiezen in welke volgorde je dit doet. Daarna mag de andere speler dit doen. De randkaarten blijven altijd liggen als de actie is uitgevoerd. De handelswarenkaarten worden afgelegd en daarvoor in de plaats wordt een stamkaart neergelegd. Stamkaarten komen voor je op tafel te liggen in drie rijen van maximaal vier kaarten. Als je een stamkaart pakt, vervang je deze door een handelswarenkaart. Je mag maximaal één stamkaart op handen houden.

Staat de rover op een Overval? Dan moeten de spelers betalen wat er op de kaart is aangegeven.

Als de ronde is gespeeld, wordt de rover een veld verder gezet en begint de volgende ronde.

Het spel is afgelopen aan het einde van de ronde waarin een speler zijn/haar twaalfde stamkaart speelt of als de rover op het vierde Overval-veld wordt gezet.

Nu worden de overwinningspunten geteld. Dit zijn de overwinningspuntenfiches die je tijdens het spel verzamelt hebt, extra punten die sommige stamkaarten opleveren en punten voor de stamkaarten die je voor je hebt liggen. Een rij met dezelfde symbolen levert 4 punten op, een rij met 4 verschillende symbolen levert 2 punten op.

Related posts

preloader