Reviews

Bumblebeez speelt… Claim Kingdoms

 Als je Claim en Claim 2 leuk vind, wil dat niet meteen zeggen dat je dit spel ook geweldig vind. Het is een heel ander spel. De sfeer en artwork komen wel erg overeen.

Claim Kingdoms is een erg leuk spel met veel strategie en met prachtig artwork. Eén van de leuke onderdelen aan het spel, vind ik dat het spel iedere keer anders is, omdat je steeds andere facties gebruikt.

Er zit veel strategie achter het spel. Welke factie levert je tijdens het spel de meeste punten op? Welke facties leveren je aan het eind de meeste punten op? En hoe ga je ervoor zorgen dat je de meerderheid krijgt in de facties die je wil?

Klein nadeel vind ik dat van sommige facties de kleuren erg veel op elkaar lijken. De artwork is wel verschillend, maar het blijft even goed kijken bij welke factie de kaart hoort soms.

Het spel speelt met 2 personen net zo leuk als met 3 of 4. Door het aantal facties te verminderen is het spel goed in balans.

Alles bij elkaar vinden wij Claim Kingdom een heel erg leuk spel. Het is zeker een aanrader voor de komende donkere dagen.

Er zijn demoversies van Claim, Claim 2 en Claim Kingdoms in onze winkel aanwezig, dus wil je het zelf uitproberen? Kom gezellig langs!

Heb je na het lezen van deze review zin gekregen om het spel te spelen? Klik hier om het spel te bestellen.

 

Na Claim en Claim 2 is er nu Claim Kingdoms van White Goblin Games. Het thema en de sfeer van dit spel zijn hetzelfde als bij Claim en Claim 2, maar het spel speelt heel anders. Als je Claim kent, herken je de facties en de artwork.

Claim Kingdoms is een spel voor 2 tot 4 spelers vanaf 10 jaar. Je bent er ongeveer 25 minuten mee bezig.

De spelers regeren over een kleine regio in een verlaten hoek van het koninkrijk. Daar wil je verandering in brengen. Je wilt jouw invloed uitbreiden. Daarvoor zul je samen moeten werken ridders, gnomen, draken een vele andere inwoners van het land. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk invloed hebt in de verschillende facties.

Het spel bevat 10 verschillende facties, markeerfiches een scorebord en overzichtskaarten met daarop de verschillende speciale krachten van de facties.

Afhankelijk van het aantal spelers gebruik je per spel 7, 8 of 9 facties. Zo blijft het spel ook steeds anders.

Iedere speler krijgt alle fiches in zijn of haar kleur, een overzichtskaart en een kaart van de trekstapel.

Aan het begin van het spel wordt er één kaart open midden op tafel gelegd. Verder worden er drie kaarten open naast de trekstapel gelegd. Deze kaarten vormen het aanbod. De overige kaarten worden in een gedekte stapel naast het aanbod gelegd.

De speler die aan de beurt is, legt een kaart in het speelgebied. Deze kaart moet met minimaal één zijde aan de kaarten gelegd worden die er al liggen. Je legt hier een fiche van jouw kleur op. Dan mag je de speciale kracht van de kaart gebruiken. De speciale krachten zijn bijvoorbeeld het ontvangen van punten, fiches omwisselen of een kaart omdraaien zodat deze niet meer meetelt. Aan het eind van je beurt pak je een kaart uit het aanbod of van de gedekte stapel. Het aanbod wordt dan altijd weer aangevuld tot drie.

Het spel eindigt als

– een speler geen fiches meer heeft. Het spel is dan meteen afgelopen.

– als er geen kaarten meer in de trekstapel liggen, het aanbod op is en de spelers geen kaart meer hebben.

Dan worden de punten geteld. Degene die de meerderheid in een factie heeft, krijgt de punten. De punten staan op de factiekaarten. Voor de meerderheid bij de goblins krijg je vier punten, de dwergen vijf punten etc. Wie nu de meeste punten heeft, wint het spel.

Related posts

preloader