Reviews

Bumblebeez speelt… 7 Wonders

7 Wonders heeft niet voor niets zoveel prijzen gewonnen. Het spel zit erg goed in elkaar en is leuk om te spelen. Als je naar mijn beschrijving van het spel kijkt, lijkt het een ingewikkeld spel met de lange beschrijving. Dat klopt niet. In eerste instantie zit je even te kijken wat al de verschillende kaarten doen, maar eenmaal aan het spelen is het niet moeilijk.

Je kunt op veel verschillende manieren punten verzamelen. De vraag is natuurlijk op welke manier jij denkt de meeste punten te kunnen scoren. Dit is mede afhankelijk welke kaarten je doorgegeven krijgt.

7 Wonders heeft al deze prijzen niet voor niets gewonnen. Het is een heel goed spel. Inmiddels zijn er drie uitbreidingen om het spel nog meer diepgang te geven en nog meer tactiek in het spel te brengen. 7 Wonders is minder leuk met twee spelers, maar ook daar heeft Repos Productions een oplossing voor gevonden met het twee-speler spel 7 Wonders Duel.

Er is een demoversie van dit spel in onze winkel aanwezig, dus wil je het zelf uitproberen? Kom gezellig langs!

Heb je na het lezen van deze review zin gekregen om het spel te spelen? Klik hier om het spel te bestellen.

In 7  Wonders ga je één van de zeven grote steden uit de Oudheid leiden. Zorg voor vooruitgang, ontwikkel handelsbetrekkingen en ga de strijd aan met naburige steden.

7 Wonders van Repos Production is een spel voor 2 tot 7 spelers vanaf 10 jaar. Je bent er 30 tot 60 minuten mee zoet. 7 Wonders heeft al talloze prijzen gewonnen, waaronder Golden Geek en de Gouden Ludo.

Iedere speler kiest een Wonderbord. Dit kan op verschillende manieren. Bij het spel zitten 7 kaarten. Voor elk wonderbord één. Deel deze kaarten blind uit aan de spelers. Dit is het wonderbord waar de speler mee speelt. Je kunt er ook voor kiezen om iedere speler zelf een wonderbord te laten kiezen. De wonderborden zijn dubbelzijdig, waardoor je kunt kiezen voor een makkelijkere of moeilijkere variant. Op het wonderbord vind je links boven je eerste grondstof die de stad produceert. Daarnaast vind je onderaan het wonderbord 2, 3 of 4 fasen van het wonder wat je kunt bouwen. Elke fase in het wonder geeft een bonus.

Verder worden er kaarten gebruikt in het spel. Deze zijn op de achterkant gemerkt met het betreffende tijdperk: I, II of III. Deze kaarten stellen gebouwen voor die je in je stad kunt bouwen. Er zijn 7 verschillende soorten kaarten in verschillende kleuren:

– Bruine kaarten: deze kaarten produceren ruwe grondstoffen

– Grijze kaarten: deze kaarten produceren grondstoffen

– Blauwe kaarten: deze gebouwen geven overwinningspunten

– Groene kaarten: deze kaarten stellen wetenschappelijke gebouwen voor en geven overwinningspunten voor de drie verschillende wetenschapsgebieden

– Gele kaarten: deze gebouwen kunnen muntstukken opleveren, grondstoffen produceren, handelsregels veranderen en winstpunten opleveren.

– Rode kaarten: deze gebouwen verhogen je militaire status. Deze status heb je nodig aan het eind van ieder tijdperk, wanneer de conflict resolutie bekeken wordt.

– Paarse kaarten: deze gebouwen scoren winstpunten. Iedere kaart doet dit op een ander manier. Deze kaarten komen in tijdperk III in het spel.

Linksboven op de kaart zie je de bouwkosten. Dit kunnen grondstoffen zijn of het bezit van een ander gebouw. Sommige kaarten kun je gratis bouwen. De bruine en grijze kaarten komen links boven je wonderbord te liggen. Zo zien alle spelers welke grondstoffen je ter beschikking hebt. De andere gebouwde kaarten leg je open op tafel.

Het spel begint met tijdperk I. De kaarten van tijdperk I worden uitgedeeld aan de spelers. Iedere speler krijgt 7 kaarten. Elk tijdperk duurt 6 ronden. Tijdens een ronde kiest iedere speler een kaart uit zijn of haar hand. Als iedere speler gekozen heeft, worden de kaarten tegelijk open gedraaid en gespeeld. Iedere speler kan met de gekozen kaart een gebouw bouwen, een fase van een wonder bouwen of de kaart afleggen voor 3 muntstukken.

Je kunt een gebouw of wonder bouwen als je de gevraagde grondstoffen op de bruine, grijze of gele kaarten hebt. Deze kaarten blijven gewoon liggen. De gebouwen produceren deze grondstoffen. Heb je bepaalde grondstoffen niet, maar één van je buursteden wel? Dan kun je 2 muntstukken betalen aan deze speler en zo de grondstof kopen. De andere speler kan deze grondstof ook nog gewoon gebruiken voor zijn of haar gebouw.

Als je een fase van je wonder wil bouwen, betaal je de aangegeven grondstof en leg je je kaart gedekt onder de fase. Zo geef je aan dat deze fase gebouwd is.

Je kunt er ook voor kiezen om de kaart af te leggen. Je krijgt dan 3 muntstukken van de bank.

Aan het eind van de ronde geven alle spelers met de klok mee de kaarten door. De volgende ronde begint nu.

Na de zesde ronde eindigt het tijdperk. De laatste kaart die iedereen in zijn of haar hand heeft, wordt afgelegd op de aflegstapel.

Aan het einde van een tijdperk ga je naar de resolutie van militaire conflicten. Iedere speler vergelijkt het aantal schilden op de militaire gebouwen met dat van zijn of haar buurman. Degene met het meeste aantal schilden krijgt een overwinningsfiche dat overeenkomt met het tijdperk dat net gespeeld is. De verliezende speler krijgt een nederlaagfiche.

Nu worden de kaarten van tijdperk II uitgedeeld en op dezelfde manier worden er weer zes ronden gespeeld. Daarna hetzelfde voor tijdperk III.

Het spel eindigt na tijdperk III. Nu telt iedere speler de winstpunten van alle verschillende soorten kaarten op. De speler met de meeste punten wint 7 Wonders.

Related posts

preloader