Reviews

Bumblebeez speelt… Flamme Rouge

Flamme Rouge is een leuk familiespel. Het is niet moeilijk uit te leggen en je bent snel aan het spelen. Er komt wel redelijk wat tactiek bij kijken. Ga ik mijn renners gelijk ver vooruit laten rijden? Dan loop ik alleen wel veel kans om uitputtingskaarten te krijgen. Doe ik het in het begin wat rustiger aan? Dan loop ik het risico geen aansluiting bij de groep te houden. Lastige keuzes dus.

Ook voor ervaren spelers blijft het spel leuk. Omdat er verschillende etappekaarten bij het spel zitten, is het speelbord steeds anders. Daarnaast zijn er nog een aantal mogelijkheden om het spel uitdagender te maken met de extra regels. Zo kun je de bergen in gaan, maar ook andere afspraken maken over de uitputtingskaarten.

Wij vinden Flamme Rouge zeker de moeite waard! Een must voor iedere wielerliefhebber en fans van racespellen.

Er is een demoversie van dit spel in onze winkel aanwezig, dus wil je het zelf uitproberen? Kom gezellig langs!

Heb je na het lezen van deze review zin gekregen om het spel te spelen? Klik hier om het spel te bestellen.

Flamme Rouge is een tactisch wielerspel voor 2 tot 4 spelers vanaf 8 jaar. Je bent er ongeveer 30 tot 45 minuten mee bezig.

Het doel van het spel is om de eerste speler te zijn die één van zijn wielrenners over de finish te gaan.

Aan het begin van het spel kiezen de spelers één van de etappekaarten. Deze etappe leg je met de parcourstegels in elkaar. De parcourstegels zijn dubbelzijdig. Er is een vlakke kant en een kant die bijvoorbeeld berg op gaat.

Iedere speler heeft twee wielrenners in zijn team. Een sprinter en een rouleur. Daarnaast heeft iedere speler twee sets met genummerde kaarten (één voor iedere wielrenner) en een spelersbord. De twee sets met kaarten worden ieder apart geschud en op het spelersbord gelegd. In het middel van de tafel liggen nog twee stapels met uitputtingskaarten. Eén voor de sprinters en één voor de rouleurs. Iedereen plaatst nu zijn/haar wielrenners op de baan achter de startlijn. Er zijn twee vakjes naast elkaar. Er kunnen dus ook maximaal twee renners naast elkaar staan. Een derde renner komt erachter te staan. De meest rechtse positie is de koppositie.

Een ronde bestaat uit 3 fasen:

  1. Energie Fase: Iedere speler pakt 4 kaarten. Hiervan kies je er één uit en leg deze gesloten naast het speelbord. De andere 3 kaarten gaan open onderop de trekstapel. Dit doe je ook voor de andere wielrenner.
  2. Verplaatsingsfase: Alle spelers draaien nu de gekozen kaarten open. De kaarten worden gespeeld in de volgorde waarin de wielrenners staan. De eerste wielrenner eerst. Zo worden alle wielrenners verplaatst met het aantal vakjes wat de kaart aangeeft.
  3. Eindfase: In de eindfase worden alle gespeelde kaarten afgelegd. Deze kaarten zijn nu uit het spel.

Daarna wordt er gekeken naar de slipstream. Hiervoor begin je bij de achterste wielrenner. Is er 1 vakje over tussen het achterste groepje en de groep ervoor? Dan wordt het achterste groepje aangesloten. Nu wordt voor deze groep ook weer gekeken of er één vakje open is met de groep daarvoor etc. Zijn er 2 of meer vakjes open? Dan is er geen slipstream en worden de wielrenners niet verplaatst.

Als laatste worden de uitputtingskaarten toegewezen. Op kop rijden kost veel energie, dus raakt die renner uitgeput. Iedere renner die op kop rijdt, krijgt dus een uitputtingskaart. Deze kaart met een 2 er op, wordt toegevoegd aan de trekstapel.

Hierna begint de volgende ronde en beginnen alle spelers weer met het pakken van vier kaarten.

Zo speel je door, tot er aan het eind van een ronde één of meer renners over de finish gaan. De renner die het verste over de finish is, wint Flamme Rouge.

Related posts

preloader